Zwolle is een financieel gezonde gemeente waarbij er financiële ruimte is om te blijven investeren terwijl we de lastendruk voor de burgers en ondernemers zo beperkt mogelijk proberen te houden
Een financieel gezonde gemeente is in het belang van alle Zwollenaren. De begroting moet sluitend zijn, maar binnen de sluitende begroting willen we ook de ruimte hebben voor de uitvoering van nieuw beleid zodat we kunnen blijven investeren in de stad. Dat alles wil de gemeente realiseren tegen de achtergrond de lastendruk vanuit de gemeente naar de burgers en ondernemers zo beperkt mogelijk houden.
Financiële ruimte om nadelen op te vangen en investeringen mogelijk te maken creëren wij door prioritering, transformatie en heroverweging van de bestaande uitgaven. Financiële problemen wentelen wij niet af op de belastingbetaler. De woonlasten stijgen maximaal met de jaarlijkse inflatie en bij nieuwe investeringen zullen wij de mogelijkheden van cofinanciering zo goed mogelijk benutten.
Ambitie 10.1 Zwolle is een financieel gezonde gemeente waarbij er financiële ruimte is om te blijven investeren terwijl we de lastendruk voor de burgers en ondernemers zo beperkt mogelijk proberen te houden
Situatie & problematiek
Om een financieel gezonde gemeente te blijven zitten wij midden in een transitieproces om met name de nadelen van de rijkskortingen op het gemeentefonds op te vangen. Er ligt een bezuinigingspakket van € 11 mln. om het financieel meerjarenperspectief weer gezond te maken.
Een belangrijke risicofactor om de begroting structureel sluitend te houden is de uitkering uit het gemeentefonds. Door de recente toevoeging van middelen om de decentralisaties in het sociaal domein uit te kunnen voeren bedraagt de uitkering thans ruim € 260 mln. en is daarmee de grootste inkomstenbron van de gemeente. De hoogte van de uitkering is nagenoeg geheel afhankelijk van het rijksbeleid. De belangrijkste risicofactoren zijn:
De normeringsystematiek (trap op trap af). De hoogte van de uitkering is afhankelijk van de groei of daling van een deel van de rijksuitgaven. Bezuinigingen op de rijksuitgaven werken direct door op de hoogte van de uitkering.
Directe kortingen op de uitkering. Bijvoorbeeld de middelen voor het sociaal domein zijn met korting naar de gemeenten overgeheveld en de opschalingskorting om de gemeentegrootte te verhogen naar 100.000 inwoners.
Herverdeeleffecten. Op diverse onderdelen binnen het gemeentefonds vinden heroverwegingen plaats om de middelen op andere wijze te verdelen. Minder op basis van historische gegevens naar een meer objectieve verdeling. Het gevolg is dat er sprake kan zijn van forse herverdeeleffecten op de uitkering.
De afgelopen jaren zijn al diverse herverdelingen doorgevoerd. Eén van de herverdelingen die een grote impact kan hebben is de verdeelsystematiek van de middelen voor beschermd wonen. Naast de herverdeling van de gemeentefondsgelden is ook de herverdeling van de middelen van de bijstandsgelden (macrobudget WWB) risicovol.
Het rijk is voornemens het lokaal belastinggebied te hervormen en te vergroten. Thans vindt er onderzoek plaats hoe een deel van de rijksbelastingen door te schuiven naar het gemeentelijk belastinggebied. Het onderzoek zal onderdeel uitmaken van de onderhandelingen bij het vormen van een volgend kabinet. Vanaf 1 januari 2016 zijn de gemeenten belastingplichtig geworden voor de vennootschapsbelasting op overheidsondernemingen. Naar huidige inzichten betekent dit voor Zwolle dat de onderdelen grondexploitatie en slagboom parkeren belastingplichtig zijn. Jaarlijks zal bepaald worden hoe hoog de afdracht is. De voorlopig aanname is dat we vanaf 2018 € 0,4 mln. moeten afdragen. De met ingang van 2017 gewijzigde BBV wetgeving heeft o.a. grote gevolgen voor de rente- toerekeningsystematiek met bijkomstige budgettaire verschuivingen.