Door het versterken van Zwolle als koop- en recreatiecentrum zorgen we ervoor dat meer bezoekers naar Zwolle komen, zowel dagjesmensen als mensen voor een meerdaags verblijf. Meer bezoekers, die als het even kan ook nog langer blijven, betekent meer bestedingen bij de bedrijven en instellingen. Door een aantrekkelijk en levendig aanbod binden we ook onze eigen inwoners met hun bestedingen aan onze stad. Het gaat hierbij om de winkels, de horecagelegenheden, de vrijetijdsvoorzieningen, maar ook de evenementen. Meer bestedingen betekent op termijn meer werkgelegenheid. Daarbij beschouwen we de stad als geheel met de binnenstad als speerpunt.

De binnenstad is het belangrijkste koop en recreatiecentrum van Zwolle. Recent is de binnenstadsvisie 2030 vastgesteld en vormt daarmee een belangrijk vertrekpunt voor de toekomst.

Om de economische positie te versterken maken we beleid en plegen interventies die er op gericht zijn om de markt te stimuleren en te faciliteren om het te doen.

Criteria

We versterken de economische positie van Zwolle als koop- en recreatiecentrum van de regio , zodanig dat:

  • er focus ligt op de binnenstad, zonder de rest te vergeten

  • de bestedingen door bezoekers toenemen (meer bezoekers, meer overnachtingen)

  • zodanig dat er beleid gemaakt wordt en interventies gepleegd die de markt stimuleren het zelf te doen