Zwolle heeft een kwalitatief hoogwaardig cultureel aanbod en een dynamisch en innoverend cultureel klimaat
Kunst en cultuur hebben allereerst een waarde in zichzelf: geraakt worden door een mooie voorstelling of expositie, plezier beleven aan het samen of alleen muziek maken, zingen, toneelspelen en creatieve oplossingen voor innovaties van producten. Kunst en cultuur vertegenwoordigen een belangrijke waarde binnen de samenleving. Zowel Zwolse inwoners als professionals doen aan cultuur vanuit passie, met een droom of gewoon omdat het fijn is om van te genieten. Maar kunst en cultuur zijn meer. Ze dragen bij aan de agenda voor een sociale stad Zwolle (met participatie en cultuureducatie), een ondernemende stad (via cultureel ondernemerschap en een creatieve sector), een toekomstbestendige stad (via ruimtelijke ontwikkelingen en een levendig architectuurklimaat) en natuurlijk een levendig Zwolle met een cultuurhistorische binnenstad van formaat en een festivalstad van (inter)nationale allure. Steden en stedelijke regio’s worden hierin steeds belangrijker. Het zijn brandpunten in het culturele aanbod en de creatieve industrie.
Naast onze “basisinfrastructuur” van cultureel aanbod zijn er veel andere organisaties en verenigingen, ondernemende bedrijven en inwoners. Samen zorgen zij voor een eigenzinnig Zwols cultureel klimaat. De verbinding tussen instellingen en cross overs met andere (beleids)terreinen, zoals onderwijs, zorg en bedrijfsleven, zorgen voor inspiratie, verbeelding en innovatie. Het versterkt het culturele klimaat en Zwolle kan zich daarmee onderscheiden.
Op dit moment is het Zwolse aanbod hoogwaardig en wordt goed gewaardeerd. De cruciale vraag is hoe we dat kunnen behouden en versterken. Daarnaast leeft breed de vraag hoe we Zwolle meer kunnen positioneren. Het Zwolse culturele klimaat moet meer gezicht krijgen. Dit vergroot de aantrekkingskracht.
Ambitie 5.3 Zwolle heeft een kwalitatief hoogwaardig cultureel aanbod en een dynamisch en innoverend cultureel klimaat
Situatie & problematiek
Er zijn diverse (landelijke) ontwikkelingen, die van invloed zijn op programmering, locaties, bezoekers en deelnemers. Dit vraagt om een toekomstgerichte benadering en voortdurend inspelen op de veranderende omstandigheden.
We leven in een vloeibare samenleving, waarbij we aan een aantal in het oog springende voorbeelden (Trendbureau Overijssel, Van Oogstfeest tot Gogbot, toekomstverkenning cultuur Overijssel) zien dat het aanbod ook onder druk komt te staan. Er ontstaan nieuwe samenwerkingsverbanden. Kunst en cultuur worden steeds vaker op niet-traditionele podia beleefd, in de openbare ruimte of in gebouwen met andere functie. De overheid en cultuurinstellingen moeten omgaan met die vluchtige, vloeibare wereld. Het vraagt om flexibiliteit.
De combinatie van globaal denken en aandacht voor de eigen regio en het belang van de identiteit van regio´s nemen toe. Kunst en cultuur leveren een belangrijke bijdrage aan die identiteit. Het immateriële erfgoed van Overijssel – Moderne Devotie, de Hanze – inspireert mensen en kan in de toekomst een belangrijke rol spelen in economie en maatschappij. Geldstromen veranderen. Door bezuinigingen zijn subsidies lager geworden. Daarnaast worden bijdragen van fondsen verdeeld over meer partijen en zijn publieks- en sponsorinkomsten gedaald. Innovatie, nieuwe verdienmodellen en bundeling van krachten zijn belangrijk voor de vitaliteit en financiële zelfstandigheid van de culturele sector. In deze tendens past ook dat de gesubsidieerde instellingen in staat zijn om flexibel in te spelen op deze veranderende omgeving. De culturele instellingen anticiperen hier op en voeren aanpassingen door in hun bedrijfsvoering. Daarbij past ook een profilering: de regiofunctie en hoe verhoud je je tot instellingen in andere steden.
De afgelopen jaren zijn verschillende verbindingen en samenwerkingen ontstaan. Tussen culturele instellingen onderling, maar ook met andere sectoren en domeinen. Dit zorgt voor vernieuwing en innovatie, zowel binnen als buiten de culturele sector. Dergelijke cross overs zullen we komende jaren veel meer zien.
Basissubsidie is nodig, zo blijkt uit gesprekken. Dit is vooral het geval bij instellingen die grotendeels met incidentele subsidies werken. Vanuit de basis worden instellingen in staat gesteld om cultureel te ondernemen. Door een stabiele basis kan vooruit gewerkt worden, beter worden ingespeeld op veranderingen en de basissubsidie wordt gebruikt als multiplier om andere middelen te vergaren. Daarbij is een gemeentelijke bijdrage soms randvoorwaarde vanuit andere overheden. Dit geeft een veranderende rol van de overheid: van vaste subsidieverstrekker naar cofinancier. De vormen van cofinanciering zijn er in diverse verschijningsvormen: sponsoring, subsidiëring, crowdfunding, fondsen, leden, bijdrage in natura.
De creative sector is sterk in verandering en versnipperd.