We willen als gemeente gastvrij zijn en dienstverlening op maat bieden. We ondersteunen de zelfredzaamheid van inwoners en ondernemers, met aandacht voor hen die dit (tijdelijk) niet kunnen. Digitale dienstverlening staat hierbij de komende jaren centraal; daarmee sluiten we aan op “Digitaal 2017”, de visie van het kabinet voor de (digitale) dienstverlening van de overheid. Ook in de jaren tot 2020 zullen we nog stappen maken met onze digitale dienstverlening; dit sluit aan op de VNG Agenda 2020. Lang nog niet al onze dienstverlening bieden we al digitaal aan. Voor inwonerprodukten ligt dit eind 2015 op 75%, voor ondernemerprodukten op 50%. Een niveau van 100% zal niet haalbaar zijn, o.a. vanwege redenen van kosten-efficientie, maar we denken dat een ambitie van 80-90% realistisch is.
Gastvrij en digitaal zijn geen tegenstellingen. Naast het digitale kanaal blijven de traditionele kanalen balie en telefonie bestaan en het niveau van dienstverlening op deze kanalen houden we in stand. Bepaalde dienstverlening willen we niet digitaal aanbieden.
Naast goede digitale dienstverlening willen we als gemeente vooral gastvrij zijn en dienstverlening op maat bieden. Eén van onze ambities is dat we bij het bieden van maatwerk de logica van onze inwoners en ondernemers als uitgangspunt nemen. Creativiteit en oplossingsgericht denken maken we tot speerpunt, en we gaan met persoonlijke aandacht onze klanten te verrassen.
Hoe we dit alles gaan doen? Met elkaar! We blijven hierover in gesprek met onze externe partners in de stad. Daarbij stellen we vragen als: “waar hebben jullie last van…?” En onszelf stellen we de vraag “hoe lossen we dit op…?”